سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، خوش خوترین های شما هستند ؛ آنان که فروتنی می کنند و با دیگران الفت می گیرند و دیگران با آنان، الفت می گیرند [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
پاسخگوی سوالات پزشکی شما
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» باورهای شفابخش...

باورهای شفا بخش

در سال‏هاى اخیر مراکز تحقیقاتى مهمى در جهان تأسیس شده که دستور کار آن‏ها بررسى ارتباط بین مذهب و سلامتى است. خواستگاه این مراکز از جمله در دانشگاه‏هاى یال، میشیگان، راجرز، دوک و تگزاس مى‏باشد. تاکنون صدها مطالعه در این زمینه انجام شده، و نتایج همه این بررسى‏ها بر یک امر واحد اشاره مى‏کند و آن این است که : « آمار ابتلاء به بیماری و مرگ در افراد با ایمان کمتر از سایرین است و لذا این افراد سلامتى جسمى، روانى و اجتماعى و هم‏چنین، طول عمر و رضایت بیشترى از زندگى دارند.»

محققین به این نتیجه رسیده‏اند که اصول مشترکى در دستورات مذهبى ادیان عمده جهان از جمله اسلام وجود دارد که از سلامتى پیروان آن‏ها محافظت مى‏کند. این اصول از طریق رفتار بهداشتى(اسلوب زندگى بهداشتى)، برقرارى حمایت‏هاى اجتماعى و نیز، از راه‏هاى مافوق طبیعى، سبب حفظ و ارتقاى سلامتى افراد مى‏گردد. از جمله این دستورات دینی و مذهبی که نقش مهمی در سلامت افراد دارد روزه داری است .

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :

روزه بگیرید تا سالم بمانید.

روزه تشریع بزرگ خداوند بوده ، قدمتی طولانى داشته و در تمام ادیان آسمانی، جزو احکام واجب به شمار می­رفته است.  خداوند در قرآن ( بقره 183) می فرمایند:

   ای کسانی که ایمان آورده اید روزه برشما واجب شده، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده اند واجب شده بود، باشد که پرهیزگار شوید .

 . روزه اثرات فردى، اجتماعى، تربیتى، بهداشتى و درمانى زیادى را در جوامع بشرى ببار آورده و اثرات معنوى فراوانى را در وجود انسان به جای مى‏گذارد . می توان گفت جامع ترین و عالی ترین نوع روزه ، روزه ماه مبارک رمضان است. روزه یکی از ضروریات دین اسلام است که اسرار فراوانی در آن نهفته و پنهان گشته است و فهم عمیق و فلسفه آن بسیار مشکل است. آن مقدار محدودی که بشر توانسته به آن دست پیدا کند و بوسیلة آن بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی و را درمان کند، ، نامش را روزه درمانی گذاشته است. 

روزه نوعی پاکسازی و تصفیه بدن است که هیچ روشی قادر به انجام این کار با این سرعت و موفقیت نخواهد بود. این روش به  دو شکل اجرا می شود.

یک نوع روزه درمانی،  معنوی است. انسان علاوه بر این که در یک فاصله زمانی چیزی نمی خورد به مسایل اعتقادی و درونی خود  نیز اهمیت می دهد . برای آنکه در این ماه  تحت تأثیر وسوسه ها قرار نگیرد با خدای خود عهد می بندد و  با دعا و ذکر، قلب خود را آماده می سازد . خودش را مجبور می کند که از کارهای ناشایست دوری کند که این عوامل باعث جلوگیری از بروز  بسیاری از  بیماریهای درونی خواهد بود. همان گونه که امام علی ( ع) می فرمایند : روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است . آثاری که این نوع روزه بر روح و روان دارد عبارتند از : باز دارنده از گناه ، تقویت اراده و عزت نفس، ایجاد صفای دل و پاکی ، تقویت صبر و شکیبایی ،شکل گیری قناعت ، همدردی با فقیران ،نظم وانضباط، آرامش اعصاب، کاهش افسردگی و وسواس ، تربیت نفس  و...

 نوع دوم روزه درمانی امساک از خوردن است. که از طریق کم خوردن و یا نخوردن در فاصله زمانی خاص می باشد و چون بصورت داوطلبانه  و با خواست درونی انجام می شود از نظر علمی با حس گرسنگی در فرد بسیار متفاوت است. می توان گفت روزه بهترین  نوع درمان بیولوژیکی است.

آنچه را که به عنوان آثار جسمی روزه می توان نام برد عبارت است از :

-         اثر بر سوخت و ساز و دفع مواد زائد

-         اثر برغلظت هورمونها

-         اثر بر دستگاه گوارش

-         اثر بر کاهش وزن

-         کاهش حملات صرعی

-         کاهش کلسترول

-         افزایش LDL و کاهش HDL

-         کنترل دیابت و چربی

-         دفع سموم متراکم در بدن

-         استراحت نسبی کلیه ها و دستگاه ادرار

-         کاهش رسوبات چربی در شریان ها در خصوص تصلب سرخرگ ها

-         درمان فشار خون

-         تاثیر در درمان آسم، واریس

-         اثر بر روی بیماریهای پوستی

-         افزایش قدرت انقباضی قلب

-         دفع چربیهای زائد

    روزه‌، تمام‌ دستگاه‌های‌ بدن‌، بافت‌ها، رگ‌ها، غدد، سیستم اعصاب‌، اجزای‌ بدن‌، دستگاه گوارش و سیستم اسکلتی‌ را به حالت طبیعی خود بازمیگرداند و به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ که‌ دانشمندان اعتقاد دارند روزه‌عمر را طولانی‌ می‌کند، و  به‌ جسم‌ نشاط می‌دهد، انسان‌ را از کسلی‌ و سستی‌ نجات‌ می‌بخشد و ازمرض‌ها و دردها آزاد می‌کند. اخیراً در اروپا  و بسیاری‌ کشورهای‌ دیگر بیمارستان‌هایی‌ افتتاح‌ شده‌ که‌ از اینطریق، بسیاری‌ از بیماری‌ها و مرض‌ها را معالجه‌ می‌کنند.

در طب قدیم روزه اهمیت خاصی داشته، فیثاغورث و بقراط برخی از امراض را با روزه معالجه می کردند. حارث بن کلده طبیب معروف زمان بعثت رسول اکرم(ص) روزه را یگانه طریق معالجه بیماریها می دانست. ابن سینا فصلی از کتاب قانون را به مداوا با روزه اختصاص داده است.

همچنین در طب جدید نیز روزه به عنوان یک نوع درمان معرفی شده است:  دکتر الکسیس کارل در کتاب « انسان موجود ناشناخته » می­نویسد: «با روزه­داری، قندخون درکبد ریخته می­شود و چربی­هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند، همچنین پروتئین های عضلات، غدد و سلولهای کبد به مصرف تغذیه می رسند. » دکتر منذردقاق که تأثیر روزه را در سلامت دستگاه گوارش و دستگاه عصبی بررسی کرده معتقد است: «اگر کسی بخواهد سلامت خود را حفظ کند، باید در طول سال، روزه ساده اسلامی را بطور مرتب به جا آورد و در هنگام افطار و سحر از زیاده روی در خوردن بپرهیزد. » پیامبر اکرم (ص) فرمودند: معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب از غذاهای نامناسب و زیاد خوری اساس و رأس هر داروی شفا بخش است.

دکتر کارل‌ می‌گوید: « لزوم‌ روزه‌داری‌ در تمام‌ ادیان‌ تأکید شده‌ است‌. در روزه‌ ابتدا گرسنگی‌ و گاهی‌ نوعی‌ تحریک‌ عصبی‌ و بعد ضعف‌احساس‌ می‌شود ولی‌ در عین‌ حال‌ کیفیات ‌پوشیده‌ای‌ که‌ اهمیت‌ زیادی‌ دارند، به‌ فعالیت‌ می‌افتند و بالاخره‌ تمام‌ اعضا مواد خاص‌خود را برای‌ نگهداری‌ و تعادل‌ محیط داخلی‌ و قلب ‌قربانی‌ می‌کنند و به‌ این‌ ترتیب‌ روزه‌ تمام‌بافت‌های‌ بدنی‌ را می‌شوید و آن‌ها را تازه‌ می‌کند ». دکتر « گونل‌ پا »ی‌ فرانسوی می گوید: « چهارپنجم‌ بیماری‌ها از تخمیرغذا در روده‌ها ناشی‌می‌شود که‌ همه‌ با روزه‌ اصلاح‌ می‌گردد ».

وقتی‌ ماه‌ رمضان‌ فرامی‌رسد، برنامه‌های‌ زندگی‌عوض‌ می‌گردد و همین‌ تغییر برنامه‌، روح‌ انسان‌ را تازه‌ می‌کند و به‌ انسان‌ نشاط می‌دهد؛ زیرا روح ‌انسان‌، تغییر برنامه‌های‌ خوراک‌ و خواب‌ و امثال‌آن‌ را درک‌ می‌کند. این‌ مطلبی‌ است‌ که‌ تجربه‌ وروان‌شناسی‌ آن‌ را روشن‌ ساخته‌ است‌. به‌ روزه‌داران‌ در هنگام‌ افطار نشاط خاصی ‌دست‌ می‌دهد زیرا شخصی‌که‌ در طول‌ روز بایستی‌ بعضی‌ از مسائل‌ را رعایت‌ می‌کرده‌ (خوردن‌، آشامیدن‌) هنگام‌ افطار احساس‌ می‌کند از این‌ قید و بند رهایی‌ یافته‌ و همین‌ درک‌ آزادی‌، و البته احساس موفقیت در انجام فرامین الهی نوعی خرسندی‌ برای ‌انسان‌ به‌ ارمغان‌ می‌آورد.

اگر درک و برداشت درستی از ماه رمضان و فرهنگ رمضان باشد، ماه رمضان، «ماه معجزه‏ها است»                                                                                                                                                   برگرفته از .....

www.tebemoteali.com/Idealism/Idealism000222.aspx - 51k

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دریا ( پنج شنبه 86/11/11 :: ساعت 12:53 صبح )
»» آیت الله حسن زاده اولین برگزیده جشنواره فارابی

نخبگان حوزوی در نخستین جشنواره بین المللی فارابی درخشیدند و آیت الله حسن زاده آملی به عنوان اولین برگزیده جشنواره فارابی معرفی شد.

به گزارش رسا در نخستین جشنواره بین المللی فارابی که رئیس جمهور، وزیر علوم و تعداد زیادی ار مسئولان و شخصیت های علمی، فرهنگی حضور داشتند، برگزیدگان داخلی و خارجی جشنواره توسط رییس جمهور تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش، اسامی برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی در رشته ها و حوزه های مختلف علوم انسانی به شرح زیر است: آیت الله حسن حسن زاده آملی به سبب خدمات علمی و جمیع آثار به عنوان اولین برگزیده جشنواره بین المللی فارابی معرفی شد.

آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، آیت الله جعفر سبحانی، دکتر رضا داوری اردکانی و دکتر فتح الله مجتبایی نیز علاوه بر آیت الله حسن حسن زاده آملی طبق آئین نامه جشنواره فارابی خارج از گروه های تعیین شده کمیته های علمی مورد معرفی قرار گرفته و هدایای آنها توسط رئیس جمهوری، وزیر علوم و نمایندگان یونسکو و آیسسکو به خود آنها یا نمایندگانشان تقدیم شد.

گفتنی است، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی در اولین جشنواره فارابی مخصوص علوم انسانی و اسلامی غایب بودند و جوایز آنها توسط نمایندگانشان دریافت شد و نیز جای خالی استاد جعفر شهیدی، به عنوان رتبه نخست زبان و ادبیات فارسی و دکتر کاردان، چهره ماندگار کشور و رتبه قابل تقدیر در گروه علوم تربیتی و روانشناسی کاملا احساس می شد.

«جشنواره بین‌المللی فارابی» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت سالانه برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری این جشنواره اصلاح نظام آموزشی و پژوهشی،‌ بازنگری در رشته‌های علمی دانشگاهی و محتوای آنها،‌ توجه ویژه به حوزه‌های بین رشته‌ای،‌ تأمین خدمات پژوهشی و آموزشی،‌ معرفی چهره‌های ماندگار علمی‌ و تقدیر از دانشمندان و پژوهندگان در سطوح مختلف می باشد.
 


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دریا ( دوشنبه 86/11/8 :: ساعت 2:6 عصر )
»» جایگاه طب ایران.......

طى قرون سوم، چهارم، پنجم و ششم هجرى قمرى، پزشکان ایرانى توانستند برگ هاى زرینى بر تاریخچه طب جهان اضافه کنند و تحولات و انقلابات بزرگى را در طب ایجاد نمایند. از جمله محمد زکریاى رازى، عباس مجوسى اهوازى، شیخ الرئیس ابوعلى سینا و اسماعیل جرجانى این مهم از زمانى شروع مى شود که کتاب ذخیره خوارزمشاهى توسط سید اسماعیل جرجانى نوشته و تالیف مى شود (متوفى به سال 531 هجرى قمرى). این دانشمند والامقام ایرانى جنبش عظیمى در نشر متون پزشکى در تمدن اسلامى در آن زمان ایجاد کرد که کتب نوشته شده خود را به زبان فارسى به رشته تحریر درآورد که همان «ذخیره خوارزمشاهى» است.
 کتاب ذخیره خوارزمشاهى مشتمل بر ده جلد کتاب کوچک تر است، بدین شرح:
1-کتاب اول: در شناختن حد و حدود طب، هدف آن و گنجینه بدن انسان از مواد، خلط ها، مزاج ها، طبیعت بدن ها، عادت ها و شرح هر یک از اعضاى بدن.
2-کتاب دوم: در تشخیص بیمارى از حالت هاى بدن انسان و انواع و درجه بندى بیمارى ها و دلایل بروز آن و تشخیص و شناسایى نبض بیمار، تفسیر و شناسایى حال بیمار مبتنى بر موارد زائدى که از تن بیرون یا خارج مى شود مانند عرق و ادرار.
3-کتاب سوم: در حفظ تندرستى و چگونگى انجام این امر و شناخت نوشیدنى ها و خوراکى ها و میزان و چگونگى خواب و بیدارى، و حرکت، سکون و بازشناسى انواع رایحه ها و عطردرمانى (Aromatherapy ) و تدابیر و راه هاى به کارگیرى روغن ها، مصرف مسهل و ملین و مواد تهوع آور، چگونگى انجام فصد و حجامت و فواید شادى و مضرات غم و مسائل فرهنگى روانشناسى که لفظ قدیم بسیار زیبا و دلنشین بیان شده است و تشخیص نشانه هاى بیمارى و پرورش بچه ها و نگهدارى از پیران و مسافران از جمله مطالب بسیار شیوا، دقیق و مهمى است که از آن سخن به میان آمده است.
4-کتاب چهارم: در تشخیص مرض و بیمارى و راه هاى آن که بسیار ظریف و مدبرانه بیان شده است.
5-کتاب پنجم: علل و علامت و عوارض تب و چگونگى معالجه آن .
6-کتاب ششم: در معالجه بیمارى ها از فرق سر تا نوک پا
7-کتاب هفتم: در معالجه ورم ها، آماس ها، زخم ها و چگونگى شکافتن و داغ کردن آنها (جراحى) و معالجه کردن عضوى که سیاه شده و مى میرد، چگونگى معالجه شکستگى و ضرب خوردگى.
8-کتاب هشتم: در زمینه راه هاى حفظ بهداشت و آراستگى ظاهرى.
9-کتاب نهم: در زمینه چگونگى کارکرد و استفاده از زهرها و پادزهرهاى مهم در پزشکى.
10-کتاب دهم: در تعب هایى که به شکل هاى گوناگون پدیدار مى گردند.

 

 

منبع:    www.bia2doctor.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دریا ( یکشنبه 86/11/7 :: ساعت 7:21 عصر )
»» راهنمای نجات از مرگ مصنوعی _شیخ بهائی

1- هنگام غذا خوردن باید ابتدا غذای سبک بخورید بعدغذای بطی الهضم را.

2-قدرت واستقامت بدن مربوط به خواب است،ابتدا بر پهلو راست و سپس بر پهلو چپ بخوابید.

3-شب نخوابید تا دو ساعت پس از صرف غذا.

4-در ماه دوم تابستان،هر بامداد ناشتا آب سرد بنوشید و از دویدن و عملیات دشوار خودداری کنید.

5-در ماه دوم زمستان،بامدادان ناشتا آب گرم بنوشید و کرفس و تره و تره تیزک بخورید،استحمام کنید،عطر زنید،ماهی تازه و شیر بخورید  و ورزش بسیار کنید.

6-روی غذا آب نخورید تا معده فاسد نگردد.

7-مویزرا ناشتا هفت عدد بخورید برای تقویت.

8-عسل را با زنجبیل پرورده بخورید تا حافظه قوی گردد.

9-ریشه هلیله با نبات بخورید برای عقل خوبست.

10-مداومت در خوردن عسل هر بامداد زمستان مخالفت از ابتلا به زکام میکند.                                                                         

11-نرگس ببوئید تا مبتلا به زکام نشوید.

12-مبتلایان به سردرد در تابستان ماهی تازه بخورند نافع است.

13-مداومت بر خوردن سیر در هفته یکمرتبه مانع از گزند بدن است.

14-شخص مسافر را لازم است در حین مسافرت آب غوره،آب سرکه و زیتون خام بخورد.

.........

این مندرحات جنبه تحقیقی و آگاهی از کتابهای طبی قدیم را دارد.امید است اینگونه مطالب برای علاقه مندان مورد استفاده قرار گیرد.

 

                                                                            



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دریا ( یکشنبه 86/11/7 :: ساعت 6:51 عصر )
»» عاشورا در نگاه دیگران 1

چارْلز دیکنْز (نویسنده معروف انگلیسی): اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام، فداکاری خویش را انجام داد.

توماس کارْلایْل (فیلسوف و مورخ انگلیسی) : بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم، این است که حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوّق عددی در جایی که حق با باطل روبرو می شود و پیروزی حسین(ع) با وجود اقلّیتی که داشت، باعث شگفتی من است.

ادوارد براوْن (مستشرق معروف انگلیسی) : آیا قلبی پیدا می شود که وقتی دربارهء کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتّی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند.

ل. م.بوید : در طیّ قرون، افراد بشر همیشه جرأت و پردلی و عظمت روح، بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشته اند و در همین هاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمی شود. این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین(ع). و من مسرورم که با کسانی که این فداکاری عظیم را از جان و دل ثنا می گویند شرکت کرده ام، هرچند که 1300 سال از تاریخ آن گذشته است.

ماربین آلمانی (خاورشناس) : حسین(ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیّت خود، به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چه ظاهراً عظیم و استوار باشد، در برابر حقّ و حقیقت چون پرکاهی بر باد خواهد رفت.

گیبون (مورخ انگلیسی) : با آنکه مدّتی از واقعه گربلا گذسته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلک مشقّات و مشکلاتی که حضرت حسین(ع) تحمّل کرده، احساسات سنگین دل ترین خواننده را برمی انگیزد، چندانکه یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می یابد.

ناپلئون بناپارت : درباره یکی از ساده ترین جلوه های قیام امام حسین می گوید:" ما باید برای برپایی یک همایش اجتماعی یا سیاسی ده ها هزار کارت چاپ کنیم و با چه زحماتی آن کارت ها را به اشخاص برسانیم از این گذشته , از ده ها هزار نفر   , تنها هزار نفر حاضر می شوند و کار نا تمام می ماند  ولی مسلمانان و شیعیان با نصب یک پرچم سیاه بر سر در  یک خانه می گویند : " ما  می خواهیم برای حسین عزیزمان گریه کنیم" , ده ها هزار نفر در ظرف دو ساعت در مجلس جمع می شوند و همه مسائل اجتماعی سیاسی خود را در این مجلس حل و فصل می کنند . این یکی از فواید قیام امام حسین (ع) است . 

مهاتما گاندی : من زندگی امام حسین(ع)  آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و وتوجه کافی به صفحات کربلا کرده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز باشد باید از سرمشق امام حسین (ع) تقلید کند .
هربرت اسپنسر: بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدم سازی شرکت کنند , یعنی مکتب صالح سازی بیاورند , مکتب حسین(ع)  نه تنها مکتب گناهکار سازی نبود , از صالح سازی هم بالاتر بود .مکتب مصلح سازی است .

 

 

منابع:http://www.nughab.blogfa.com    http://www.emamhossein.com   

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( شنبه 86/10/29 :: ساعت 1:37 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خلیج فارس
سوال و جواب 4:
سوال و جواب 3:
سوال و جواب 2:
سوال و جواب 1
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 16691
» درباره من

پاسخگوی سوالات پزشکی شما
مدیر وبلاگ : [15]
نویسندگان وبلاگ :
دریا
دریا (@)[8]


در این وبلاگ آقای دکتر زارع در حد توان و بضاعت علمی خود و با توجه به تجربیات چندین ساله خدمت به مردم در مراکز مختلف درمانی، پاسخگوی سوالات پزشکی شما بازدید کننده عزیز می باشند.

» آرشیو مطالب
86
نکته ها 86

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب